Úvod > Víte že ...

Víte že ...

Jak na transport umění

Transport uměleckých děl je sofistikovaná disciplína, na jejímž konci musí být nepoškozené dílo a tedy i jeho spokojený majitel. Manipulaci s právě koupenými nebo zapůjčenými artefakty proto raději svěřte odborníkům. Česká firma Artex Art Services nabízí služby v této oblasti již od roku 2002, zpočátku jako Arttransport a návazně od roku 2009 pod současným názvem. A protože se vypracovala mezi nejlepší, stala se v roce 2010 členem sdružení ICEFAT. Díky tomu se jí otevřely dveře do významných muzeí a galerií po celém světě, kam do té doby přístup neměla.  Na otázky odpovídá René Rohan, jeden z jednatelů Artexu.

Jak poznám dobrou spediční firmu, která se o umělecká díla postará podle nejvyšších standardů?
Špičková firma zaměřená výhradně na transport umění musí mít profesionální vybavení: speciálně upravená klimatizovaná a vzduchem odpružená nákladní auta, jejich vnitřní prostor vylepený koberci se systémem pro dokonalou fixaci exponátů atd. Také by měla disponovat dílnou pro výrobu vlastních transportních obalů. Samozřejmostí jsou kvalitně vybavené skladovací prostory se špičkovým zabezpečením, speciálním protipožárním systémem a hlavně stabilními klimatickými podmínkami. V neposlední řadě i profesionální a jazykově vybavený personál.

Jak dlouho transport třeba po Evropě trvá?
Termín nakládky se vždy snažíme dohodnout tak, aby po vyzvednutí obrazu kolegové dojeli do cílové destinace bez zastávky. Pokud by trasa byla příliš dlouhá, jsme schopni v případě potřeby zajistit bezpečné přenocování nákladu ve střeženém areálu některé z prověřených partnerských spedic.

Jak je postaráno o auto?
Auto posíláme vždy se dvěma řidiči. Díky tomu snižujeme riziko odcizení díla nebo celého vozu na minimum, jeden z řidičů totiž musí neustále na auto dohlížet a nikdy ho nesmí opustit oba najednou.

Co celní formality, neznám snad nikoho, kdo je rád vyřizuje.
Tomu rozumím, ale obejít se to nedá. U děl ze zemí mimo EU je bohužel potřeba trochu větší součinnosti s odesílatelem i příjemcem. Jsme si vědomi, že sběratelé umění jsou lidé, kteří se většinou chtějí věnovat jiným věcem než složitým celním procedurám. Proto i zde platí pravidlo zatěžovat klienta co nejméně. Vyžádáme si nejnutnější doklady, s plnou mocí k zastupování v celním řízení se o vše postaráme sami.
 
Kdy stačí „bublinky“ a kdy balíte do speciálních beden a obalů?
Vzhledem k faktu, že každé umělecké dílo je unikátní, a proto nenahraditelné, je prioritou volba adekvátního balení i za cenu vyšších nákladů. Bublinková fólie jako nejčastější obalový materiál může být dostatečná např. pro současné umění, ale pouze za podmínek správné manipulace. Pro exponáty, které vyžadují vyšší zabezpečení, doporučujeme minimálně finančně nenáročný kartonový obal, dřevěný transportní rám nebo jednoduchou dřevěnou bednu.

Co artefakty, které vyžadují speciální zacházení?
To je už ovšem malá věda, která má přísná pravidla. V kontaktu s exponátem můžou být jen zcela nezávadné materiály jako nekyselý papír nebo Tyvek (speciální netkaná textilie pozn. redakce). Zapůjčitel většinou vyžaduje zhotovení klimastabilní dřevěné bedny na každé dílo zvlášť, aklimatizaci obalů v místě nakládky 24 hodin předem atd.

Jak funguje zmíněná klimabedna a není její výroba příliš drahá?
Luxusní klimabedna může být i dvouvrstvá – tedy složená ze dvou dřevěných beden, kdy obě plní specifickou funkci a ke změně teploty uvnitř dochází jen velmi pozvolna, v řádu mnoha hodin. Pro klienty, kteří jsou nuceni dodržet tyto podmínky, ale mají limitovaný rozpočet, nabízíme i ekonomické řešení pronájmu existujících klimastabilních beden. Firma Artex již disponuje bohatým fundusem, takže není vždy nutné vyrábět novou bednu, ale vybereme rozměrově nejbližší a provedeme jen vnitřní úpravu na velikost díla.
 
Na jaké cenové relace se mám připravit?
Cenu transportu není možné určit paušálně, protože každý transport je svým způsobem unikátní. Setkáváme se s pouhým převezením zabalených děl z bodu A do bodu B v ekonomicky výhodném modu. Pro transporty pro velké výstavní projekty např. v Národní galerii, Galerii Rudolfinum, Muzeu umění Olomouc, GVU Ostrava a stále častěji také v zahraničí, zajišťujeme celý balík služeb: pozemní i letecké transporty, balení dle všech specifických požadavků zapůjčitelů, pojištění, kontrolu stavu děl formou „condition reportů“ vypracovaných restaurátory, vyřízení celních formalit atd. Cena takových projektů se pak pohybuje v řádu statisíců, někdy i milionů.

Předpokládám, že důležitou roli hraje pojištění...
Přesně tak, a protože převážíme náklad v hodnotách přesahujících někdy i stovky milionů, je Artex pojištěn hned několikrát. Vše, co si dokážete představit, máme pojištěné, a pokud si to klient přeje, pojišťujeme ještě transport konkrétních exponátů na všechna rizika, včetně teroristického útoku nebo živelné pohromy. Běžné je i pojištění „z hřebíku na hřebík“, tedy od svěšení obrazu ze zdi přes balení, transport, pobyt díla např. na výstavě, zpětný transport a zavěšení na původní místo.

 


Firma Artex Art Services v lednu 2017 otevře nový depozitář uměleckých děl přístupný sběratelům i institucím.

 

 


Artexu sběratelé svěřují i ta nejdražší a nejrozměrnější díla. Na snímku s obrazem Andy Warhola Daimler Motorkutsche z roku 1987 v ceně stovek milionů korun. 

Archiv