Úvod > Víte že ...

Víte že ...

Jak si vážit vlastního umění

To vědí v newyorském Whitney muzeu, jehož náplní je především sbírání a vystavování amerického umění. Zaměřují se hlavně na díla vzniklá ve 20. století a na umění zcela současné. Whitney bylo prvním muzeem, které propagovalo žijící americké umělce a poprvé ve velkém vystavilo mj. video art (Nam June Paik v roce 1982). Tento příběh podpory národního umění se začal odehrávat už v roce 1931, kdy instituci založila Gertrude Vanderbilt Whitney, umělkyně a filantropka.

Sochařka Gertrude Vanderbilt Whitney patřila k prominentní společnosti tehdejší Ameriky: narodila se jako Vanderbilt, později se vdala do rodiny Whitney. Stala se patronkou umění a umělců, a to i žen umělkyň, což v té době bylo velice neobvyklé. Její snahy pomoci mladým americkým umělcům vyvrcholily otevřením Whitney muzea jako reakce na odmítnutí daru 700 uměleckých děl z její privátní sbírky Metropolitnímu muzeu umění.

Tehdy jistě Gertrude Vanderbilt Whitney netušila, že jednou bude sbírka muzea i samotná instituce považována ve své kategorii za nejlepší na světě. Rozhodně však chtěla dělat věci jinak, nově. Inovace jsou vůbec jakýmsi poznávacím znamením této instituce. Jejím specifikem je třeba to, že kupuje díla ve stejném roce, kdy vznikla, často ještě opřed tím, než se jejich tvůrci stanou světově uznávaní. Nejžhavější trendy v americkém umění přibližuje i místní Bienále.

Původní budova muzea od Marcela Breuera na horním Manhattenu však přestala po mnoha letech vyhovovat. Dnes ji jako svůj dependance využívá Metropolitní muzeum pro výstavy moderního a současného umění. Nový prostor na sebe nechal několik let čekat: V březnu minulého roku slavnostně otevřeli fascinující budovu, situovanou na dolním Manhattanu v oblasti zvané Meetpacking district. V budově od slavného architekta Renza Piana dramaticky přibylo výstavních prostor. Striktně asymetrická stavba nabízí i místa, které slouží třeba jen k pohledu na řeku Hudson nebo restauraci vedenou známým newyorským restauratérem.

 

 




Pohled na muzeum od ulice Gansevoort. Foto Ed Lederman, 2015.

Archiv